Kris i mediebranschen – Barometern går med förlust: “Det har varit ett tufft år”

Kalmartidningen Barometern, kommer i år gå med förlust för första gången på många år. Anledningen är tappade annonsintäkter.
– Annonspengarna har försvunnit från de svenska nyhetsmedierna till de globala jättarna, säger Anders Enström, chefredaktör på Barometern i Kalmar.

En hög med dagstidningar ligger på ett bord. Barometern-tidningen ligger högst upp i högen.
Kalmartidningen Barometern har tappat 60 miljoner i annonsintäkter sedan 2011. Foto:Christoffer Jönsson

Situationen för mediebranschen är tuff just nu och på drygt tio år har nyhetsmedierna i Sverige mer än halverat sina annonsintäkter. Så sent som i höstas gick mediekoncernen Stampen ut med att de tvingas varsla över hundra anställda. 

Kalmartidningen Barometern, som ägs av Gota Media, känner också av det tuffa läget som råder i mediebranschen och tidningen har tappat totalt 60 miljoner kronor i intäkter sedan 2011.

– Tidigare stod annonsintäkterna för 60 procent över våra totala intäkter och idag 28 procent. Det har varit ett tufft år och Barometern går med förlust, vilket vi inte gjort på många år. Vi har fått skära ner på redaktionen och det gäller hela koncernen och branschen, säger Anders Enström, chefredaktör på Barometern.

Anders Enström, chefredaktör på Barometern, står och pratar med en journalist inne på redaktionen.
Anders Enström, chefredaktör på Barometern, är kritisk till de globala jättarna på annonsmarknaden. Foto: Mikael Eklund

Anders Enström menar att lågkonjunkturen på arbetsmarknaden är en anledning till tappade annonsintäkter men pekar också på Facebook och Google.

– Annonspengarna har försvunnit från de svenska nyhetsmedierna till de globala jättarna, Facebook och Google. De har tagit all den digitala tillväxten, kan man säga. De har utnyttjat sin dominerande ställning. De skattar nästan ingenting i Sverige trots att de har intäkter på flera miljarder, säger Anders Enström.

Vad får det här för konsekvenser för lokaljournalistiken på sikt?

– Med mindre annonsintäkter blir vi mer beroende av prenumerationer men där ser vi ändå ett stort intresse och lokaljournalistiken är fortsatt efterfrågad. Det handlar om att göra kvalificerad lokaljournalistik så folk känner att det berör och engagerar. Gör vi det kommer vi att överleva, avslutar Anders Enström.

Annonsintäkterna i miljarder kronor för svenska nyhetsmedier 2010-2022, Källa: Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Grafik: Christoffer Jönsson

Liknande: