Humanas äldreboende på Atlasvägen har under våren beskrivits som problematiskt. Nu visar en extern granskning att Humanas verksamhet till stor del fungerar bra med endast några förbättringsområden.
– Vi känner oss väldigt nöjda och tillfreds med den information som vi har fått, säger Michael Ländin (S), ordförande i omsorgsnämnden i Kalmar kommun.

Under våren har Barometern rapporterat om underbemanning och misskötsel på Humanas äldreboende på Atlasvägen i Kalmar. Det har handlat om ensamarbete, personal som har svimmat på jobbet, för lite mat till de boende, förvuxna tånaglar och vanvård.
Den 23 maj beslutade omsorgsnämnden att genomföra en extern granskning av vård- och omsorgsboendet som komplement till tidigare utredningar. Granskningen har genomförts av det utomstående konsultföretaget Helseplan.
– De har tittat på dokumentgranskning utifrån avtalet vi har med Humana. Man har även genomfört intervjuer med verksamhetschef, platsansvarig, hälso- och sjukvårdsansvarig och tre undersköterskor. Man tittade också på kartläggning när det gäller kompetens och bemanning, säger Mia Lindgren, kvalitetschef på omsorgsförvaltningen i Kalmar kommun.
Förra veckan presenterade omsorgsnämnden granskningen under en pressträff. Den slutliga bedömningen är att Humanas verksamhet fungerar bra och följer kommunens avtal. Däremot finns några förbättringsområden som Helseplan anser bör hanteras. Det handlar bland annat om att säkerställa att det finns regelbundna läkemedelsgenomgångar och tydlighet kring att det finns flera måltidsalternativ.
– Förvaltningen har gjort en utredning under våren och hittat en del brister vilket inte är några konstigheter i den här typen av verksamhet. Utredningen har sedan gjort att man har hittat ännu flera brister och nu har Humana skrivit en lång åtgärdsplan. Då är det viktigt att ge dem möjlighet att visa att de kan leva upp till den, säger Bengt Thörnblad (C), ledamot i omsorgsnämnden i Kalmar kommun.
I våras genomfördes även en årlig kvalitetsuppföljning på Humana där omsorgstagare fick svara på flera kvalitetsfrågor, även anhöriga var inbjudna att delta. Där fanns det inte heller några svar som stack ut. Uppföljningen visade att 95 procent av de boende på Atlasvägen upplever att de är nöjda med omsorgen.
– Det gör att vi som politiker blir ännu mer trygga med det den externa utredningen visar. Vi gör ju de här uppföljningarna varje år och det var jättetryggt för oss att de som verkligen berörs också fick komma till tals, säger Michael Ländin.
Humana har gjort en åtgärdsplan som tillsammans med granskningsrapporten godkändes av alla i omsorgsnämnden, utom SD som reserverade sig. I åtgärdsplanen finns både direkta åtgärder och planerade åtgärder som kommer att följas upp redan i december, utöver den årliga avtalsuppföljningen nästa år.
– Vi ser det här som förbättringsmöjligheter och så jobbar vi efter det. Vi gör en noggrann lista på förbättringsåtgärder, rättare sagt Humana tar fram förbättringsåtgärder, det är jättebra. Att vi skulle komma till det läget att det aldrig finns några förbättringar tror jag inte att vi gör, säger Michael Ländin.