Kafé utsatt för nätfiskeattack

Hamnkaféet i Kalmar utsattes för en nätfiskeattack i söndags. Folk som kommenterade på Facebooksidan fick svar från ett falskt konto som utgav sig vara kaféet om att de hade vunnit en tävling och skulle klicka på en länk för att lämna bankuppgifter. Minst en kund blev lurad på pengar.

Frida Sjöstrand sitter i ett hörn i kaféet och tittar in i kameran.
Frida Sjögren på Hamnkaféet i Kalmar är ansvarig för Facebooksidan som utsattes för nätfiskeattacken. Foto: Rebecka Pettersson.

Det var på söndagen som meddelanden om bedrägeriförsöken strömmade in till Frida Sjögren, som jobbar på Hamnkaféet i Kalmar. Flera kunder hade utsatts för bedrägeriförsök där de uppmanades klicka på en länk där de skulle lämna bankuppgifter och bekräfta med BankID. Det skedde under en tävling som Frida Sjögren anordnade och hade lagt upp på Facebooksidan. Falska kommentarer från två konton som utgav sig vara kaféet svarade på kundernas kommentarer och sa att de hade vunnit. En kund var tvungen att spärra sitt kort efter att pengar hade dragits från kontot.

– En kund, vad jag vet, har blivit av med pengar. Hon skulle betala någon meningslös summa på typ tolv spänn, men sen drar de mer. Om man inte spärrar kortet kommer de dra större summor pengar efter ett tag.

Inget liknande har någonsin hänt sedan sidan skapades 2010. När Frida Sjögren fick reda på vad som hade hänt raderade hon de falska kommentarerna, bytte lösenord och lade ut ett inlägg där hon varnade om bedrägeriförsöken. Först trodde hon att kontot hade blivit hackat, eftersom den falska profilen var identisk med kaféts. Skillnaden var att om man klickade in på de falska kontona var de tomma, utan inlägg eller uppdateringar.

– Det är väldigt svårt att se skillnad på vad som är äkta och inte, säger hon.

Trots händelsen, verkar de flesta kunder ha varit förstående.

– Många trodde såklart det var vi och ifrågasatte hur trovärdiga vi var, men de flesta förstod att det var en bluff, så det var bra.

Screenshot på det meddelande som bedragarna skrev på Facebook. Det står "Tack för all kärlek och allt stöd. Grattis. Du har valts ut som vinnare i detta evenemang. Innan vi tillkännager och publicerar ditt namn. Vänligen följ instruktionerna nedan." Sedan följer en rad uppmaningar.
Kommentarerna som bedragarna skrev publicerades under inlägget för den faktiska tävlingen som Frida Sjögren hade anordnat för kaféts kunder. Foto: Privat.

Idag kontaktade Frida Sjögren polisen om nätfisket, men fick svaret att de inte kunde göra något. Hon säger att polisen berättade för henne att det är vanligt att mindre företag råkar ut för händelser som dessa, särskilt när tävlingar är inblandade.

– De sa att visst, jag kan anmäla, men det kommer inte hända någonting. Man kan inte spåra det på något sätt, utan det är dem som har blivit direkt drabbade som kan göra en anmälan.

Frida Sjögren tipsar andra företag som anordnar tävlingar att vara tydliga med hur tävlingen går till och att förvarna deltagarna om bedragare.

– Man kan i samband med att man skriver ut hur tävlingen går till även nämna att man aldrig kommer be kunderna att klicka på någon länk, alltså varna lite i förväg, säger hon.


Nätfiske är en metod som bedragare använder sig av för att få tag på känslig information, exempelvis bankkontouppgifter, lösenord och andra personliga uppgifter.

Liknande: