På Kalmar slott finns de alla kvar. Kvinnorna som blev oskyldigt mördade. De som blev förföljda, trakasserade och anklagade för häxeri. På den mörka utställningen på andra våningen väntar de på frigörelse och ber om att framtiden blir annorlunda.

Utställningen Häxor ger en mörk bild av kvinnors historia i Småland. På Kalmar slott pågår utställningen fram till 3 november. Foto: Johanna Merkel
Mörkret tränger sig på och suger åt sig allt ljus. Billie Eilishs sorgsna röst sjunger What was I made for ur högtalarna och ger den moderna flickan ett litet sätt att förstå smärtan som flickorna utsattes för. Låten är en varm hand som håller hårt i min och som tränger igenom alla väggar på den mörka utställningen när linjen mellan fantasi och verklighet börjar suddas ut. Utan Billie Eilish hade man gått igenom en enkelriktad portal till djävulens århundrade där man utelämnats i hans händer.
Under 1668 började Det stora oväsendet vilket var perioden där kvinnor runtom i Sverige anklagades för häxeri.
– Det fanns ingenting som var så hemsk som att vara häxa, säger Jannica Hovenäs, guide på Kalmar slott.
Hon är klädd tidsenligt med en lång grön kjol som sträcker sig till marken. En röd skinnhatt med en fjäder pryder hennes uppsatta hår.
Jannica Hovenäs har jobbat på Kalmar slott lite till och från i många år. Hon jobbar som guide under visningen av utställningen Häxor. Tidigare år har Jannica Hovenäs volontärarbetat i Ukraina. Hon förundras över hur historien har ett sätt att återupprepas.
– Människan lär sig aldrig, man hittar alltid en fiende att förfölja, säger Jannica Hovenäs.

Jannica Hovenäs, guide på Kalmar slott tycker det mest intressanta med Det stora oväsendet är att man främst förlitade sig på barns historier. Foto: Johanna Merkel
Men redan innan 1668 har förföljelserna börjat. 1550 sker den första avrättningen i Sverige på en kvinna anklagad för häxeri. Detta utspelar sig på Kalmar slott där Birgitta från Algutsrum döms. Berättelsen förtäljer att hon genomfört ett ritual i försök att återuppliva en död man på Kastlösa kyrkogård. Under hennes häktning sitter hon inlåst i det så kallade Djävulstornet.
– Birgitta, hon häktas och hålls här i Kalmar slott, förhörs och torteras och efter en lång tid erkänner hon och avrättas, säger Jannica Hovenäs.
Utställningen sträcker sig djupare in i slottet. Mörkret har slukat all glädje. Billies Eilishs röst ekar Think I forgot how to be happy på betongväggarna. Det är svårt att glädjas när man får ta del av ett decennium av förföljelser, svek och lögner. Den allra mörkaste delen av utställningen är tillägnad Gertrud Svensdotter från Åsen i Älvdalen. Hon är fortfarande ett barn när hennes halvbror anklagar henne för att ha gått på vatten. Gertrud Svensdotter förhörs på en stor skärm framför flera manliga domare. Deras hesa, mörka röster ekar frågor som de redan bestämt svaret på. Vad hade du på dig? Du drömde inte bara? Varför sa du ingenting?
Jag måste lämna Gertrud där, för att för evigt genomlida hennes dömda öde. Hon erkänner och blir först dömd till döden. Sedan hamnar hennes dom i den högsta domstolen.
– Men då tyckte de att hon var för ung för dödsstraffet och omvandlades till spöstraff, säger Jannica Hovenäs.

Flera böcker om häxor finns att läsa på utställningen. Idag är häxor en stor del av populärkulturen där en ny generation av häxor har vuxit fram. Foto: Johanna Merkel
Vi har tagit oss igenom utställningen utan att bli anklagade. Jannica Hovenäs huttrar lite i den kalla betongsalen. På väggarna sitter nu porträtter av gamla män i roliga kläder. I väggarna har kvinnor suttit inspärrade. Hon berättar att det är många av besökarna som kan koppla utställningen till sin egen vardag. Det är även något som hon själv känner av.
– Vilken tur vi har som lever i den här tiden. Och sen börjar man tänka eller nej, att vi lever på den här platsen i den här tiden. För kvinnor på andra håll i världen har det inte bättre än vad häxorna hade, säger Jannica Hovenäs.
Hon tycker att vi kommit långt med jämställdhet i Sverige. Jannica går tillbaka in i den mörka utställningen, hennes kjol sveper runt hörnet och jag blir kvar ensam i den kalla slottssalen.

Upplysta skärmar med mörka historier fyller ett helt slottsrum. Utställningen fokuserar på personliga berättelser från både Kalmar och runt om i Sverige. Foto: Johanna Merkel